Το 2018 αποχαιρέτησε με τις καλύτερες εντυπώσεις την ομάδα του Μουσειακού Σιδηροδρόμου Θεσσαλίας. Εμείς ως ΜΣΘ νοιώθουμε την ανάγκη να μοιραστούμε αυτές τις εντυπώσεις μαζί σας, παρουσιάζοντας συνοπτικά τις εργασίες που πραγματοποιήθηκαν στην γραμμή και το τροχαίο υλικό κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, καθώς και κάποιες πληροφορίες για τον τομέα του μουσειακού σιδηροδρόμου στο εξωτερικό.

Από τον Φεβρουάριο του προηγούμενου έτους μέχρι και τον Δεκέμβρη, πραγματοποιήθηκαν δέκα τετραήμερες εξορμήσεις στην μετρική γραμμή της Θεσσαλίας. Οι εργασίες που έγιναν αφορούσαν ως επί το πλείστον εργασίες γραμμής. Πιο συγκεκριμένα:

– Καθαρίστηκε το περιτύπωμα σε όλο το μήκος της κυκλοφορίσιμης  γραμμής από το Βελεστίνο μέχρι και το Αερινό μήκους 14 χιλιομέτρων, το οποίο είχε μείνει απείραχτο από το 2016. Δουλειά δύσκολη και κουραστική, για την οποία χρειάστηκαν έξι μέρες συνολικά με εργατικό δυναμικό πέντε ατόμων. Πλέον, η γραμμή είναι καθαρή από βάτα και δέντρα και θα ακολουθήσει ο ψεκασμός της την άνοιξη

– Έγινε αντικατάσταση κάποιων στρωτήρων που είχαν καταστραφεί από προηγούμενη πυρκαγιά σε ένα σημείο πριν το Αερινό. Ενδιαφέρουσα και εξειδικευμένη εργασία η οποία έγινε με την βοήθεια του εργατικού δυναμικού του ΟΣΕ του τμήματος γραμμής Βόλου, τους οποίους και ευχαριστούμε.

– Επανατοποθετήθηκαν περίπου διακόσια τυρφώνια σε διάφορα σημεία της γραμμής από όπου απουσίαζαν.

– Διορθώθηκε η γεωμετρία της γραμμής μετά το Βελεστίνο σε ένα σημείο όπου το υπέδαφος είχε υποστεί καθίζηση. Να πούμε άλλο ένα μεγάλο ευχαριστώ στο τμήμα γραμμής Βόλου για την βοήθεια του.

– Αντικαταστάθηκε ένα κομμάτι σπασμένης ράγας μήκους 8 μέτρων σε μία παρακαμπτήρια γραμμή του Σ.Σ Βελεστίνου με την βοήθεια εξειδικευμένου τεχνίτη γραμμής.

– Καθαρίστηκε, συντηρήθηκε και επαναλειτούργησε μία αλλαγή τροχιάς του Σ.Σ Βελεστίνου η οποία είχε κολλήσει από μεταφορά φερτών υλικών από παλαιότερες νεροποντές. Η συγκεκριμένη αλλαγή χρειάζεται να είναι λειτουργική, ώστε να μπορούν να πραγματοποιούνται με ευκολία οι ελιγμοί του τροχαίου υλικού.

– Πραγματοποιήθηκε εκτενής καθαρισμός όλων των ισόπεδων διαβάσεων της κυκλοφορίσιμης γραμμής. Αξίζει να σημειωθεί πως από την στιγμή που έγινε αυτή η δουλειά, όλες οι διαβάσεις παραμένουν ανοιχτές χωρίς να τις κλείνουν πλέον τα χώματα.

– Ανοίχτηκε η ισόπεδη διάβαση του Αερινού στην έξοδο του σταθμού προς Φάρσαλα με στόχο την επέκταση της γραμμής μέχρι το Χαλκοδόνιο.

Εκτός από τις εργασίες, για την ανάδειξη της γραμμής χρειάζεται και η στήριξη από την τοπική κοινωνία. Οι κάτοικοι του Αερινού μας το δείχνουν κάθε φορά που επισκεπτόμαστε το χωριό, με αποκορύφωμα την πολύ πετυχημένη εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στις 19 Μαρτίου για το δημοτικό σχολείο. Δόθηκε μία ευκαιρία στους μικρούς μας φίλους να γνωρίσουν την ιστορία και τον ρόλο που έπαιξε ο σιδηρόδρομος για τον τόπο τους την εποχή που σπάνιζε οποιοδήποτε μέσο οδικής μετακίνησης. Ήταν μία μέρα που θυμήθηκαν οι παλιοί και έμαθαν οι νεότεροι.

Με όλα αυτά στο μυαλό, αρχίσαμε να προγραμματίζουμε για την νέα χρονιά. Κρατώντας το μοτίβο των επισκέψεων σε μία φορά τον μήνα τουλάχιστον και με βάση αυτό, βγάλαμε ένα πρόγραμμα με όσες εργασίες κρίνονται απαραίτητες να γίνουν. Πιο συγκεκριμένα, εκτός από την επιθεώρηση και τις τακτικές συντηρήσεις της γραμμής που είναι πάντα στο πρόγραμμα μας, θα γίνει ψεκασμός της γραμμής, με την βοήθεια του τμήματος γραμμής Βόλου, ο οποίος αποσκοπεί στο να μείνει καθαρό το περιτύπωμα και η γραμμή από την βλάστηση και θα επιδιορθωθεί η υποδομή της γραμμής σε σημεία που χρειάζεται. Όσον αφορά το τροχαίο υλικό, σε λίγους μήνες θα καλωσορίσουμε ένα νέο μέλος στον στόλο μας, μία δρεζίνα η οποία βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο μηχανοστάσιο Βόλου και επισκευάζεται από τους τεχνίτες του ΟΣΕ και εθελοντές του ΜΣΘ, και θα ολοκληρωθεί η μετασκευή της δρεζίνας ΜΒ-367 σε ρυμουλκούμενο επιβατικό όχημα.

Επίσης έχει ξεκινήσει μία προσπάθεια επέκτασης της γραμμής προς το χωριό Κοκκίνα (στάση Χαλκοδόνιο), μήκους 5 χιλιομέτρων το οποίο βρίσκεται ήδη ολοκληρωμένο κατά το ήμισυ. Απομένουν ακόμα 2,5 χιλιόμετρα και με το πέρας αυτού, η κυκλοφορίσιμη γραμμή θα αριθμεί 19 χιλιόμετρα, από τα σημερινά 14. Και αυτό θα είναι και το οριστικό τέρμα, μέχρι τουλάχιστον να βρεθούν αρκετοί εθελοντές για να μπορούν να υποστηρίξουν την συντήρηση του τμήματος. Είναι το μοναδικό μελανό σημείο στην όλη προσπάθεια που γίνεται αυτή τη στιγμή από 15 άτομα όλα κι όλα, αλλά δεν σταματάμε να ελπίζουμε πως θα βρεθούν και άλλα άτομα να ενταχθούν στην εθελοντική ομάδα και να βοηθήσουν στην ανάδειξη της γραμμής.

Ξεκινώντας από τον Φεβρουάριο, το άνοιγμα αυτής της ιστοσελίδας αποτέλεσε ουσιαστικά την επαναδραστηριοποίηση μας στην μετρική γραμμή της Θεσσαλίας και την αρχή μίας νέας προσπάθειας για την ανάδειξη του μουσειακού σιδηροδρόμου στην χώρα μας, έναν τομέα που στο εξωτερικό βρίσκεται σε μεγάλη έξαρση και αποτελεί πόλο έλξης για τουρίστες από όλον τον κόσμο. Το μοντέλο αυτό είναι αρκετά διαδεδομένο παγκοσμίως και γνωρίζει τεράστια απήχηση σε χώρες όπως η Αγγλία, η Γερμανία και η Αμερική, όπου υπάρχουν πλήθος μουσειακών δικτύων και πολύ μεγάλος αριθμός μουσειακών κινητήριων μονάδων (ατμάμαξες, αυτοκινητάμαξες κ.α). Αξίζει να σημειωθεί πως η συντριπτική πλειοψηφία αυτών των δικτύων συντηρείται και λειτουργεί αποκλειστικά από εθελοντές και σε αρκετές περιπτώσεις με την στήριξη των σιδηροδρομικών εταιρειών. Μέσω αυτού του μοντέλου, αυτές οι χώρες έχουν καταφέρει να τονώσουν τον τουρισμό και την οικονομία των ντόπιων περιοχών σε πολύ μεγάλο βαθμό και να αναδείξουν την βιομηχανική τους κληρονομιά.

Ακριβώς το ίδιο προσπαθούμε να κάνουμε εμείς εδώ, δυστυχώς όμως οι οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες καθιστούν αυτή την προσπάθεια αρκετά δύσκολη. Ενώ στις προαναφερθείσες χώρες ο αριθμός των εθελοντών είναι πενταψήφιος και υπάρχουν λίστες αναμονής που αγγίζουν τους τρεις μήνες, εδώ είμαστε ακόμα στο διψήφιο νούμερο, για λίστες αναμονής εννοείται ούτε λόγος. Και αυτό γιατί, εκτός από την οικονομική κρίση που μαστίζει την χώρα μας, δεν υπάρχει το ενδιαφέρον από τους ίδιους τους πολίτες. Αδυνατούμε να κατανοήσουμε σαν λαός πως σιδηροδρομικός εθελοντισμός σημαίνει και εμπλοκή ατόμων άσχετων με τον σιδηρόδρομο που απλά αρέσκονται στο να βλέπουν τα τραίνα να περνούν, όπως ακριβώς συμβαίνει στο εξωτερικό. Για να μπω λίγο πιο βαθιά στην λογική την δικιά μας, το έργο που παράγουμε, εκτός από τα οφέλη που προαναφέραμε για την τοπική οικονομία, λειτουργεί και σαν ένας τρόπος διαφυγής από το άγχος  της καθημερινότητας και έχει πολλά οφέλη σε ψυχικό επίπεδο, γιατί στον πυρήνα του, πρόκειται για μία δραστηριότητα που μας αρέσει. Σε μία χώρα όπου οι πολίτες εργάζονται συνεχώς σε δουλειές εκτός του αντικειμένου των σπουδών τους με πενιχρούς μισθούς και φουσκωμένα ωράρια, το να υπάρχει κάτι που τους αρέσει και μπορούν να κάνουν σαν διαφυγή από την καθημερινότητα, ακούγεται σαν πολυτέλεια, είναι δύσκολο, αλλά κρίνεται απαραίτητο για τους ίδιους και κατ’ επέκταση για την κοινωνία ολόκληρη. Είμαστε μία ομάδα ανθρώπων που το κατάφερε, θέλουμε να υπάρξουν και άλλοι. Εάν η εύρεση νέων εθελοντών σταματήσει να αποτελεί πρόβλημα, θα πάμε αυτομάτως δέκα βήματα παρακάτω και θα δώσει την τελική λύση για την ανάδειξη της γραμμής σε τουριστικό επίπεδο και την έναρξη μουσειακών δρομολογίων.